Europa heeft geen monopolie op grootschalige, bijzondere kunstbiënnales. Over de hele wereld vinden deze manifestaties plaats, vaak met een focus op een specifiek werelddeel. Eind 2025 opent in India de zesde editie van de Kochi-Muziris Biënnale: een van de grootste kunsttentoonstellingen van Zuid-Azië en de eerste en langstlopende biënnale van India.

Kunst en kunstexposities worden gevormd door de culturele context waarin ze ontstaan. Die context bepaalt hoe wij de tentoongestelde werken waarderen en interpreteren. Kunst in een kringloopwinkel wordt nu eenmaal minder gewaardeerd dan hetzelfde werk in het Stedelijk Museum. Daarom is het belangrijk om ook oog te hebben voor niet-Europese of -Amerikaanse biënnales en om onze vooroordelen los te laten. Dat is ook de boodschap van de curatoren van de Kochi-Muziris Biënnale: laat het idee van een biënnale als opzichzelfstaand evenement varen en beschouw het als een ecosysteem. Een plek waar elk element ruimte, tijd en grondstoffen deelt en in gesprek met elkaar groeit. Juist in de havenstad Kochi, waar culturen al eeuwenlang samenkomen, zit dit in het DNA van de stad.

In deze biënnale staat ontmoeting centraal. Na de pandemie en door de opkomst van online media en smartphones is fysiek contact naar de achtergrond verdwenen. We ervaren het leven steeds vaker door de lens van een camera. De curatoren, Nikhil Chopra en HH Art Spaces, willen ons weer met elkaar in contact brengen en zo een ecosysteem creëren met een dieper bewustzijn voor een zorgzamere toekomst.

Ons lichaam is het middel voor dit nieuwe contact: de drager van herinneringen, persoonlijker wordt het niet. Door samen te handelen, leren we elkaar weer kennen. De geselecteerde kunstenaars richten zich op het lichaam, herinneringen en hoe we daarmee omgaan. Een groot deel van de werken is performancegericht.

Voor deze editie zijn 66 kunstenaars en collectieven geselecteerd, waaronder bekende namen als Adrián Villar Rojas, Hiwa K, Ibrahim Mahama, Marina Abramović, Naeem Mohaiemen, Otobong Nkanga en Sandra Mujinga. Daarnaast is er een grote groep makers uit India en landen ten zuiden van de evenaar.

Het Biënnale Paviljoen, ingericht door Senthil Kumar Doss met het werk Primordial, vormt het hart van de expositie. Ook is er de Students’ Biennale, waar werk van studenten van 150 Indiase kunstopleidingen wordt getoond. Naast het Biënnale Paviljoen zijn er ruim 8 locaties die gebruikt worden voor deze tentoonstelling. Van historische landhuizen tot hedendaagse kunstgaleries. En vrijwel alles vindt plaats in Fort Kochi, het historische centrum van de stad.

Waarom dit artikel over een ver weg gelegen kunsttentoonstelling? Wij hadden eind 2025 het plan om een met een groep naar India te reizen, en de Kochi-Muziris Biënnale en het Kala Ghoda Art Festival in Mumbai te bezoeken. Wij geloven dat de locatie net zo belangrijk is als de kunst zelf. Hedendaagse kunst helpt om een lokale cultuur te begrijpen, en door de context zelf te ervaren, begrijpen we de kunst en het maakproces beter. Helaas gaat deze reis niet door. De biënnale en het kunstenfestival blijven wel lonken.

©foto: detail van From the Eastern Mirror—II (Migratory Birds), 2024 van Madhurjya Dey (olieverf op papier)