Inhoud
De robuuste bouw van de Romaanse kerken en de luchtige gotische kathedralen zijn zowel een voortzetting van de Romeinse architectuur als een aanschakeling van eigentijdse innovaties. Met deze cursus leer je de middeleeuwse architectuur herkennen, de bouwtechnieken begrijpen en krijg je inzicht in de functionele rol van de gebouwen binnen de middeleeuwse maatschappij. We behandelen de eerste kerken, Karolingische en Ottoonse bouwwerken, de gotische architectuur en zowel de kerken, de burchten als de stadsgebouwen.
Het complete verdiepingsprogramma architectuurgeschiedenis
Met het verdiepingsprogramma kijk je naar stijlontwikkelingen, bouwtechnieken, maatschappelijke veranderingen en de onderlinge verbanden. Je leert over de subtiele verschillen in tijdsperioden en regio's, over het gebruik van gebouwen en hoe je deze goed kunt omschrijven.
Je kunt deze cursus fysiek klassikaal of interactief live online volgen. Het gehele studieprogramma bestaat uit 5 verdiepingscursussen die ook afzonderlijk te volgen zijn, ook zonder dat je een voorafgaande cursus gevolgd hebt. De vijf verdiepingscursussen omvatten de tijdsvakken Oudheid, de Middeleeuwen, Renaissance tot en met de Verlichting, 19e en 20ste eeuw en de hedendaagse architectuur.
Bekijk hier het gehele studieprogramma architectuur en stedenbouw
Literatuur
David Watkin, De Westerse architectuur. Een geschiedenis, 2011 (ISBN 9789058750020, Boom Uitgevers, eerdere edities zijn ook goed). Koop dit boek direct bij bol.com
In de online leeromgeving vind je verder verdiepend materiaal en een samenvatting van deze colleges.
Studie informatie
Methodiek | Gedurende de colleges (online en fysiek) mag je vragen stellen of zienswijzen delen. Wanneer je de cursus online volgt, krijg je toegang tot onze live online klas waar je net zoals in een klaslokaal de docent en alle deelnemers kunt zien en met elkaar kunt spreken. Bij deze colleges willen we dat iedereen zichtbaar is voor de ander, net als in een klaslokaal. |
Online leeromgeving | Je krijgt toegang tot de bijbehorende online leeromgeving met een samenvatting van de colleges en verdiepende stof. |
Studiebelasting | Het is bij deze cursus niet verplicht om de literatuur vooraf (of achteraf) te lezen. Het helpt je wel om zo de colleges beter te kunnen volgen. |
Benodigdheden voor online cursus | PC, Apple, tablet of mobiele telefoon met camera en eventueel koptelefoon of oortelefoon als je geluid slecht is. En een goede internetverbinding. |
Online support | Je kunt met ons jouw verbinding met onze online klas van te voren testen. We zorgen voor online support bij aanvang van ieder online college. |
Data en tijden
Deze cursus bestaat uit 6 klassikale fysieke of online colleges van 2,5 uur inclusief 15 minuten pauze.
Code | Locatie | Dag | Tijden | Data | Docent |
---|---|---|---|---|---|
774 | AMSTERDAM Museum het Schip Oostzaanstraat 45 |
Dinsdag | 13:00-15:30 uur |
2021: 2 februari (1), 16 februari (2), 2 maart (3), 16 maart (4), 30 maart (5), 13 april (6) |
Drs. Job Gerlings |
779 | Live online | Dinsdag | 19:00-21:30 uur | 2021: 9 februari (1), 23 februari (2), 9 maart (3), 23 maart (4), 6 april (5), 20 april (6) | Drs. Job Gerlings |
Docent van deze cursus
Drs. Job Gerlings. Mede eigenaar. Doceert architectuur en stedenbouw, oude en hedendaagse kunst en geschiedenis. Reisleider/gids bij kunst- en architectuur studiereizen.
Ik ben gespecialiseerd in architectuur en hedendaagse kunst, vakgebieden die worden aangevuld met sociale geografie, antropologie en sociologie. Ik ben afgestudeerd aan de Universiteit Utrecht als kunst- en architectuurhistoricus en heb de marketingopleidingen voor NIMA A en B gevolgd. Na mijn universitaire studie heb ik jaren ervaring opgedaan in de monumentenzorg met de inventarisatie en aanwijzing van monumenten. Daarnaast werkte ik als business consultant en marketing- en communicatiespecialist voor organisaties als Landschap Erfgoed Utrecht, NIOD, Australian Trade Commission en Stichting Nederland Monumentenland.
In mijn werk als architectuurhistoricus voor onder meer Bureau Monumenten & Archeologie Amsterdam, vereniging De Hollandsche Molens, Stichting Open Monumentendag en WatWasWaar.nl stond de relatie tussen erfgoed, locatie en publiek centraal, zowel fysiek op locatie als online waarmee de geschiedenis, de gebouwen en bronnenmateriaal via beeldbanken, digitale kaarten en online platforms toegankelijk werd. In deze projecten combineerde ik mijn kennis over architectuur met mijn marketing en communicatie achtergrond.
De afgelopen 12 jaar werkte ik tevens als on-line marketing en communicatie consultant en event manager in de cultuursector. Andere klanten waren of zijn o.a. Nederland Monumentenland, vereniging De Hollandsche Molens, NIOD, Landschap Erfgoed Utrecht, Stichting Open Monumentendag en DanzAlterna. Naast deze werkzaamheden was ik lid van de Raad van Toezicht bij Kunstcentraal in Bunnik en bestuurslid van de KNOB. In 2014 organiseerde ik met mijn firma het Cultuurcongres voor marketing & sales in de cultuursector.
Met deze kennis ben ik als directeur-eigenaar van KaperGerlings Instituut en de Samenlevingsacademie verantwoordelijk voor het productmanagement en -development, branding en communicatie. In deze functie verzorg ik het cursus curriculum in architectuur & stedenbouw, de hedendaagse kunst en een deel van de invulling van de stedelijke antropologie. In de afgelopen jaren behoorden daar ook de leergang kunstgeschiedenis en de leergang geschiedenis (tot en met de Verlichting) toe. In mijn leergangen, cursussen en colleges zorg ik dat de deelnemers inzicht krijgen in de samenhang tussen historische gebeurtenissen, technische ontwikkelingen, culturele ontwikkelingen, de architectuur en kunst die worden gemaakt. Datzelfde doe ik wanneer ik mensen begeleid op excursies, studiebezoeken en onze reizen.
Ik begeleid (vooral inhoudelijk) onze hedendaagse kunst- en architectuurbiënnales van Venetië, de Documenta in Kassel, de Manifesta (in Europa) en de kunstbiënnales van Berlijn, Lyon en Liverpool. Deze reizen organiseren we in samenwerking met onze vaste reispartner SRC-reizen. Ook heb ik veel individuele en groepsmaatwerkreizen van onze klanten begeleid. Voor iedere grote hedendaagse kunstmanifestatie verzorg ik een voorbereidende lezing, waarmee de deelnemers van onze reizen en andere geënteresseerden hun reis goed kunnen voorbereiden.