Met elk cursusjaar in de reeks cursussen kunstgeschiedenis gingen wij op stap naar een bijzonder museum of plaats die aansloot bij de materie van de cursus. Op 22 en 25 februari 2017 nam drs. Job Gerlings de cursisten Verlichting tot en met 1980 mee naar Museum Kröller-Müller en het Jachtslot St Hubertus.
De kunstobjecten sluiten perfect aan bij hun studieperiode van 1700 – 1980. Leren kijken naar kunst stond centraal in het museum, het ervaren van de beeldhouwkunst in de beeldentuin en het concept van een Gesamtkunstwerk beleven bij het Jachtslot. De geschiedenis van de kunstwerken en kunstenaars was hier ondergeschikt aan hun werkmethode.
Zo werd het gutswerk van Marino Marini in zijn houten paard zichtbaar gemaakt, de opbouw van verflagen bij Odile Redon en de harde lijnen ter afscheiding van de vlakken bij het werk van Honoré Daumier. Ook het kunnen terugvinden van het maakproces van Picasso maakte de kunst op een andere manier beleefbaar. Zeker ook wanneer je voor het minimalistische werk van Ben Nicholson staat, dat op een foto al zijn kracht verliest. In de beeldentuin beleef je meer de ruimte van werken van Barbara Hepworth, Gerrit Rietveld, Jean Dubuffet en Krijn Giessen.
Uiteindelijk belandden op beide dagen de groepen bij het Jachtslot St. Hubertus. Dit Gesamtkunstwerk van HP Berlage laat zien hoe een totaalconcept wordt uitgedacht, uitgevoerd en tot menig discussie kan leiden tussen architect en opdrachtgever. Niets is hier aan het lot overgelaten, waardoor het jachtslot een bijzondere statige uitstraling krijgt.
Een excursie op hoog tempo, waarmee de cursisten een nieuwe blik op de kunst werpen. Daar waar de cursus zorgde voor de historische context van de kunstwerken en de levens van de kunstenaars, maakte deze excursie inzichtelijk hoe een kunstwerk technisch gelezen wordt, en daarmee een nieuwe dimensie aan het kunstkijken geeft.
Gids van deze excursie: Drs. Job Gerlings | kunst- en architectuurhistoricus gespecialiseerd in eigentijdse kunst en 20ste-eeuwse architectuur en stedenbouw, gecombineerd met culturele antropologie.