Na een jaar vertraging startte Sonsbeek 20-24 op 2 juli 2021 in Arnhem. Sinds haar oprichting vormt Sonsbeek hét Nederlandse platform binnen de grote internationale kunstmanifestatie zoals de kunstbiënnale van Venetië, Documenta in Kassel en de Whitney Biennial in New York. De curator Bonaventure Ndikung had met zijn team een uitgebreid programma voor 2021 opgezet dat door heel Arnhem verspreid was. Drs. Job Gerlings mede-eigenaar van het KaperGerlings Instituut organiseerde 9 rondleidingen in 2021 en bezocht met de deelnemers meerdere plekken in de stad. Gedurende deze tocht legde hij de ideeën van curator en kunstenaars uit en zorgde hij dat de deelnemers de highlights van de tentoonstelling bekeken hadden.
Ndikung heeft Sonsbeek voor deze editie de titel 'Force Times Distance: On Labour and its Sonic Ecologies (Kracht maal Afstand - Over Arbeid en de Landschappen van het Geluid)' meegegeven. Aan de hand van arbeid en geluid wil hij verhalen, bestaand en verzonnnen, van Arnhem verbinden aan wereldwijde verhalen. Verhalen over politiek, economie en technologie, zowel over het verleden als het heden kunnen ons helpen om een betere toekomst te creëeren.
Over Sonsbeek
Sonsbeek werd georganiseerd vlak na de oorlog als onderdeel van het wederopbouwprogramma van Arnhem. De eerste editie in 1949 zorgde voor een nieuwe visie op de hedendaagse kunst. Deze manifestatie was een van de eerste internationale hedendaagse kunstmanifestatie naast de biënnale van Venetië en bevindt zich naast deze biënnale in een illuster rijtje van grote kunstbiënnales zoals de Whitney Biennial in New York (VS) en Documenta in Kassel (D). De verbintenis met Documenta is de laatste jaren sterker geworden dankzij de curatoren. De curators van Sonsbeek 2016 was ruangruppa, de curatoren van de komende Documenta15 in Kassel. En de huidige curator van Sonsbeek 20-24, Bonaventure Ndikung, was een van de adviseurs bij de Documenta14 in 2017.
{slider Job Gerlings, gespecialiseerd in de hedendaagse kunst en hedendaagse kunstmanifestaties}
Drs. Job Gerlings, mede-eigenaar
"In en met mijn werk wil ik anderen bewust maken van de kracht van architectuur en eigentijdse kunst om sociale, maatschappelijke vraagstukken op te lossen of processen op dit gebied te verbeteren".
Job Gerlings gespecialiseerd in architectuur en hedendaagse kunst. Dankzij zijn brede werkveld waarin hij ook stedenbouw, stedelijke antropologie, geschiedenis, planologie en marketing tot zijn kennispakket mag rekenen, zorgt hij voor een brede benadering van vraagstukken binnen de openbare ruimte en de eigentijdse kunst. Door de vele professionele opdrachten, studiebezoeken en reizen zorgt hij dat hij actief op de hoogte blijft van de vraagstukken en oplossingen in architectuur en hedendaagse kunst.
Hij biedt met zijn cursussen, workshops, studiebezoeken, lezingen en reizen handvatten, inzichten en mogelijkheden in het verbeteren van de leefbaarheid van onze leefomgeving en begrijpen van de eigentijdse kunst.
Bij KaperGerlings Instituut
Job Gerlings is mede-oprichter en -eigenaar van het KaperGerlings Instituut. Binnen dit instituut is hij verantwoordelijk voor het product management, kwaliteit, accreditatie, communicatie en branding. Daarnaast is Job hoofddocent voor de vakgebieden architectuur, stedelijke antropologie en hedendaagse kunst. Hij zorgt voor de inhoudelijke begeleiding van de verschillende studiereizen die vanuit het KaperGerlings Instituut worden georganiseerd.
Binnen het instituut heeft Job de leergangen architectuurgeschiedenis, geschiedenis, culturele en stedelijke antropologie en hedendaagse kunst opgebouwd en ontwikkeld. Hij is voor deze leerlijnen ook verantwoordelijk voor het up-to-date houden van deze vakgebieden binnen het instituut.
Werkervaring
Jaar | Werkervaring |
---|---|
2007 - 2016 |
Eigenaar JMG Marketing, business consultant en marketing- en communicatiespecialist voor meerdere opdrachtgevers
In 2016 is JMG Marketing opgegaan in het KaperGerlings Instituut |
2014 - 2016 | Initiator en organisator Cultuurcongres voor marketing en sales in de cultuursector. |
2009 - 2011 | Vereniging de Hollandsche Molen / Reekx, documentalist, projectmanager allemolens.nl |
2007 - 2009 | WatWasWaar.nl, Manager samenwerking |
2006 -2007 | Monumentenadvies.nl, architectuurhistoricus |
2007 | Stichting Open Monumentendag, online redacteur |
Bestuurservaring
Jaar | Bestuur |
---|---|
2015 - 2019 | Lid Raad van Toezicht Kunst Centraal, Bunnik |
2010 - 2012 | Bestuurslid KNOB (Koninklijke Nederlandse Oudheidkundige Bond), Delft |
Na zijn bestuursfunctie bij Kunst Centraal heeft Job geen nieuwe bestuursfuncties aangenomen om zich volledig te kunnen richten op het KaperGerlings Instituut.
Publicaties
Jaar | Publicatie |
---|---|
Gepland 2022 | Carlos Cruz-Diez, art on architecture (werktitel, Engels-Spaanstalige publicatie), Cruz-Diez Foundation, Parijs |
2009 | Cultureel erfgoed en locatie, STAP (co-auteur) |
2008 |
'Cultural Heritage on the (geographical) map', gepubliceerd in Jennifer Trant and David Bearman, Museums and the web 2008. Proceedings. Montreal |
2008 | 'Wat Was Waar, geschiedenis op een plek', geplubliceerd in Archievenblad 2008, 1 februari, pp 22-23 |
2005 | B.J. Koldeweij, theorie in praktijk (ongepubliceerde onderzoekscriptie) |
Opleiding
Jaar | Opleiding | Instituut |
---|---|---|
2011 - 2012 | Business2Business Marketing, NIMA B | NIMA |
2010 - 2011 | Algemene marketing, NIMA A | NIMA |
2000 - 2005 | Kunst- en architectuurgeschiedenis met vakken sociale geografie en monumentenzorg | Universiteit Utrecht |
1999 - 2000 | Cultuur- en Wetenschapstudies | Universiteit Maastricht |
In de jaren na deze opleidingen heeft Job zich verder ontwikkeld in de hedendaagse architectuur en kunst en de culturele en stedelijke antropologie.
{/sliders}
Bron afbeelding: beeldmerk van Sonsbeek 20-24