In onze voorbereiding op de Biënnale van Berlijn, doen wij onderzoek naar de aanwezige kunstenaars. Wat kunnen we gaan verwachten, welke thema's worden mogelijk behandeld en wordt het veel conceptueel, abstract, figuratief of anders soort werk. Omdat de website van de Biënnale weinig beeld geeft van de kunstenaars, de te verwachte werken en de omgeving waarin het werk ge-exposeerd wordt, hebben wij besloten om je mee te nemen in ons voorwerk. In delen, want het kost tijd om alle 46 kort uit te werken. In dit artikel behandelen we de kunstenaar A t/m K. 

Agnieszka Brzeżańska - Synchronization, 2012 - Marlborough London collection
Agnieszka Brzeżańska - Synchronization, 2012 - Marlborough Fine Art London collection

Agnieszka Brzeżańska (1972, Gdansk Polen)
Brzeżańska maakt gebruik van verschillende materialen als video, verf, fotografie en computeranimaties om telkens weer een nieuw verhaal te vertellen. Zij is gericht op het lichaam, de geest en onze omgeving en probeert door verslaglegging van haar gevoel en acties ons mee te trekken in haar ontdekkingstocht. Haar werk mag je abstract noemen, maar is zeker ook zeer figuratief en surrealistisch. Lees meer over haar op https://culture.pl/en/artist/agnieszka-brzezanska

Ana Mendieta - Untitled (Blood Sign #2/Body Tracks), 1974 - Museo Reina Sofía, Madrid
Ana Mendieta - Untitled (Blood Sign #2/Body Tracks), 1974 - Museo Reina Sofía, Madrid

Ana Mendieta (1948 Havana Cuba – 1985 New York, Verenigde Staten)
Mendieta is een Cubaans-Amerikaanse kunstenaar die vooral bekend werd met haar performances, videos, beeldhouw- en schilderwerk, een breed palet. Zij werkte vooral autobiografisch en thematisch met onderwerpen als feminisme, oorlog en geweld, dood en leven, plaatsen en lotsbestemming. Lees meer over haar op https://nl.wikipedia.org/wiki/Ana_Mendieta

Basir Mahmood - all voices are mine (Installation View), 2018. Video. Commissioned by Sharjah Art Foundation
Basir Mahmood - all voices are mine (Installation View), 2018. Video. Commissioned by Sharjah Art Foundation

Basir Mahmood (1985, Lahore Pakistan)
Mahmood was in 2016 verbonden als resident aan de Amsterdamse Rijksakademie. Mahmood vertelt verhalen van anderen, gemengd met zijn eigen belevenissen wanneer hij deze verhalen verzamelt. Met fotografie, video en installaties brengt hij de vergeten verhalen opnieuw tot leven. Ondertussen bevraagt hij, van wie dit verhaal nu is, van hem of van de oorspronkelijke verteller. Meer over hem lees je op http://www.basirmahmood.com

Belkis Ayón - Nkame. A Retrospective of Cuban printmaker Belkis Ayón
Belkis Ayón - Nkame. A Retrospective of Cuban printmaker Belkis Ayón

Belkis Ayón (1967 – 1999, Havana Cuba)
Een centraal thema in Ayón’s werk is Abakuá, een alleen voor mannen religie met riten en tradities. Zij, als vrouw, onderzocht deze religie en de bijbehorende mythologie. Haar bevindingen en eigen interpretaties (de Abakuá kent geen beeldtaal) verwerkte zij in haar kunst. Één van de vaker terugkerende figuren is het enige vrouwelijke personage in de mythologie prinses Sikan. Aangezien zij in deze mythologie tot zwijgen werd gebracht, hebben de meeste figuren in het werk van Ayón geen monden. Lees meer over Ayón op https://en.wikipedia.org/wiki/Belkis_Ay%C3%B3n

Cinthia Marcelle - Chão de caça, 2017 Biennale van Venetië
Cinthia Marcelle - Chão de caça, 2017 Biennale van Venetië

Cinthia Marcelle (1974, Belo Horizonte Brazilië)
Marcelle staat bekend om haar krachtige installaties, performances en videos. Hierin behandelt zij zaken als ongelijkheid en hierarchie. Ook onderzoekt ze thema’s als bezetting, arbeid, materialiteit en de omgeving. In de praktijk creëert Marcelle een omgeving met alledaagse materialen die niet als kunst worden gezien, maar juist door haar als kunstobject worden geëxposeerd. In 2017 ontving zij voor haar kunstwerk in het Braziliaanse paviljoen op de Biënnale van Venetië een ‘Special Mention’. Lees meer over deze kunstenaar op https://www.modernartoxford.org.uk/event/cinthia-marcelle

Dineo Seshee Bopape - Lerole: footnotes (The struggle of memory against forgetting), 2017 - Witte de With, Rotterdam
Dineo Seshee Bopape - Lerole: footnotes (The struggle of memory against forgetting), 2017 - Witte de With, Rotterdam

Dineo Seshee Bopape (1981, Pietersburg/Polokwane Zuid-Afrika)
Mogelijk heeft u al werk van Bopape gezien in Witte de With in Rotterdam of de Kunstkade in Amersfoort waar zij in de afgelopen maanden exposeerde. Bopape gebruikt video, fotografie, gevonden voorwerpen en installaties om nieuwe verhalen te vertellen. In haar werk richt zij zich op de sociaal-politieke lading van het collectief geheugen, het vertelde verhaal en de verbeelding van geschiedenis. Simpeler gezegd, zij vraagt aandacht voor de verhalen die in de basis geschiedenisboeken en huidige verslaglegging niet worden vertelt. Hoe bijvoorbeeld gekolonialiseerde gemeenschappen in opstand kwamen en wonnen of eerdere aanvallen van Portugezen, Nederlanders en Britten succesvol afsloegen. Lees meer over haar op https://en.wikipedia.org/wiki/Dineo_Seshee_Bopape

Elsa M’bala
Elsa M’bala

Elsa M’bala (1988, Yaoundé Cameroon)
In het werk van M’bala staan haar persoonlijke complexe ervaringen als zwarte vrouw die leeft in twee culturen centraal. Zij woont namelijk zowel in Duitsland als in Cameroon. Met haar werk als schrijver, performer en muzikant probeert zij haar omgeving en leven te onderzoeken en te verklaren. Lees meer over haar op https://bakwamagazine.com/2017/01/26/q-a-with-elsa-mbala-on-addis63/

Emma Wolukau-Wanambwa, Penderosa, 2010. Multimedia installation with 35mm slide, slide viewer, inkjet print on paper, wood, paint. Installation view, Marcelle Alix, Paris, 2011 (courtesy of the artist)
Emma Wolukau-Wanambwa, Penderosa, 2010. Installation view, Marcelle Alix, Paris, 2011 (courtesy of the artist)

Emma Wolukau-Wanambwa (1976, Glasgow UK)
Wolukau-Wanambwa is een Ugandees-Britse kunstenaar. Zij werkt in Engeland en is als onderzoeker-docent verbonden aan de academies van Namulanda in Uganda en Bern in Noorwegen. Ook zij is met haar werk op zoek naar de verhalen die het huidige leven bepaald hebben. In haar werk besteedt zij aandacht aan de rol van representatieve uitingen in de pogingen van Europese mogendheden om het kolonialisme in Afrika te vereeuwigen. Dit onderzoek strekt zich uit over de periode van de start van het kolonialisme tot en met de periode na de onafhankelijkheidstrijden in het midden van de 20ste eeuw. Lees meer over Wolukau-Wanambwa hier https://www.contemporaryand.com/magazines/a-lot-has-changed-in-the-four-years-since-i-started-visiting-kampala/

Fabiana Faleiros - “Lady Incentivo Trilogy: Masturbate, I’m awesome, and Tigress”, video-installation, digital video, tube TV’s, GPS, variable dimensions, 2014
Fabiana Faleiros - “Lady Incentivo Trilogy: Masturbate, I’m awesome, and Tigress”, video-installation, digital video, tube TV’s, GPS, variable dimensions, 2014

Fabiana Faleiros (1980, Pelotas, Brazilië)
Faleiros werkt met gedichten, performances, muziek en geluidinstallaties. Haar stem is haar middel waarmee zij gender performance probeert uit te zoeken en te vertellen. Lees meer over Faleiros op http://www.pipaprize.com/pag/fabiana-faleiros/

Firelei Báez
Firelei Báez

Firelei Báez (1981, Santiago de los Caballeros Dominicaanse Republiek)
Baez maakt grootschalig werk op papier. Met haar werk haakt zij aan op haar leefomgeving in New York. Hier zijn hele wijken opgebouwd uit mensen die in een diaspora leven, een dubbelzinnigheid kennen in hun dagelijks bestaan en deze inzetten om zich te verdedigen tegen culturele invasies. Door haar persoonlijke interesse in antropologie, science fiction, zwarte vrouwelijke subjectiviteit en vrouwen in het algemeen, weet zij deze ambivalentie samen te brengen in haar werk. Meer over Baez vind je op haar website http://fireleibaez.com/

Gabisile Nkosi, Break the Silence from Break the Silence!, 2000 - Museum of Modern Art, New York City
Gabisile Nkosi, Break the Silence from Break the Silence!, 2000 - Museum of Modern Art, New York City

Gabisile Nkosi (1974, Umlazi, Durban Zuid-Afrika –2008 Lidgetton, Engeland)
Met haar werk reageert Nkosi op de apartheid en het huiselijke leven in Zuid-Afrika. Haar kunst wordt gekenmerkt door expressieve en soms zelf spookachtige afbeeldingen. Meer over haar werk vind je op http://www.dut.ac.za/Gabisile_Nkosi_Remembered_1974_2008_/

Grada Kilomba, tentoonstellingsoverzicht: Grada Kilomba, Secrets to Tell, Project Room, 2017
Grada Kilomba, tentoonstellingsoverzicht: Grada Kilomba, Secrets to Tell, Project Room, 2017

Grada Kilomba (1968, Lissabon Portugal)
Met haar werk richt Kilomba zich op dekolonisatie van kennis en het verhaal: Wie mag spreken, waar mogen wij over praten en wat gebeurt er als wij praten? Zijn drie constant terugkerende vragen in haar werk. Zij maakt haar videoinstallaties, teksten, performances op rondom herinneringen, trauma’s, ras en gender. Meer lees je over haar op http://gradakilomba.com

©Introductie afbeelding: All art has been contemporary, door Maurizio Nannucci, locatie Altes Museum Berlijn, bron wikipedia